Mass Effect 3 – Lupta finala [REVIEW]

de: Cătălin Nițu
01 04. 2012

BioWare a fost intotdeauna un studio care a stiut sa faca RPG-uri de calitate, titluri precum Baldur’s Gate, IceWind Dale, Knights of the Old Republic si Dragon Age fiind extrem de apreciate printre fanii genului. Totusi, seria Mass Effect a reusit sa se impuna ca una dintre cele mai de succes care au iesit din acest studio, iar acum a venit momentul sa vedem cum se termina povestea lui Shepard in jocul cu numarul trei.

Poveste

Povestea din Mass Effect este probabil cel mai puternic aspect al seriei, intrucat aceasta ofera o experienta unica fiecarui jucator. Astfel, cei care au pastrat salvarile din jocurile precedente, pot continua exact din acelasi punct in noul Mass Effect 3, beneficiind de o experienta influentata de toate alegerile pe care le-au facut in trecut.

Dupa finalul celui de-al doilea joc, in care Shepard a scapat galaxia de amenintarea rasei “The Collectors”, Alianta Intergalactica a avut timp sa se pregateasca de iminenta sosire a Reaperilor. Pentru cei care nu sunt familiarizati cu universul Mass Effect, voi spune doar ca aceasta este o alta rasa extraterestra, compusa din forme de viata sintetice (inteligenta artificiala) care odata la fiecare 50.000 de ani viziteaza galaxia Calea Lactee si distruge orice urma de viata organica. Evident, aceasta este o problema foarte mare, intrucat toate civilizatiile sunt pur si simplu sterse din Univers.

Chiar daca Shepard a avertizat Consiliul de aceasta amenintare, iar timpul dintre cele doua jocuri era de ajuns pentru a se pregati mai bine, acestia apeleaza la serviciile sale abia cand este prea tarziu si Reaperii ajung pe Pamant. Intrucat fortele oamenillor nu sunt de ajuns pentru a respinge atacul, Shepard este din nou pus in situatia de a se imbarca pe celebra nava Normandy pentru a cere ajutor raselor aliate. Evident, nimic nu este atat de simplu, intrucat in scurt timp toata galaxia este sub asalt general, in cadrul celui mai mare razboi din istorie.

Spre diferenta de jocurile precedente din serie, Mass Effect 3 este un joc mult mai intunecat, iar Shepard este nevoit sa faca unele din cele mai grele alegeri de pana acum. Din nou vom calatori prin toata galaxia alaturi de echipajul navei Normandy, insa de data aceasta avem de a face cu o experienta mult mai cinematica si mai exploziva.

Majoritatea personajelor celebre (care au supravietuit in jocurile precedente, in functie de alegerile facute) se intorc si in cel de-al treilea joc din serie, BioWare incercand sa ofere ceva special pentru fiecare fan in parte. Chiar daca finalul povestii poate fi putin ambiguu din anumite puncte de vedere, cu greu cred ca vom mai juca un titlu cu un fir narativ atat de bine scris, prezentat si interpretat de actori mai buni in cursul anului 2012. Mai mult, posibilitatile multiple pe care le avem la indemana, cu siguranta vor indemna jucatorii la parcurgeri repetate ale lui Mass Effect 3.

Mass Effect 3: gameplay

Ca in majoritatea titlurilor RPG, gameplay-ul este impartit in doua: dialoguri si lupte. Acestea sunt dispuse in mod aproape egal in termeni de timp de joc, si fiecare dintre ele include ceva absolut special, care te face sa vrei mai mult. Fiecare personaj important are foarte multe de zis, iar dialogurile sunt fluide, asemeni unui film de la Hollywood. Avand in vedere directiile multiple in care discutiile pot merge, faptul ca BioWare a realizat atat de mult astfel de continut fara sa renunte la nimic este o performanta demna de laudat.

Evident, din cand in cand mai exista cate o animatie gresita in conversatii, sau o miscare brusca a camerei, care confirma in continuare ca este vorba despre un joc video si nu despre o creatie cinematografica. Avand in vedere cat de multe secvente de dialog exista in joc, fiecare cu propriie animatii, voci si personaje, cu greu cred ca un alt studio ar fi putut face o treaba mai buna la acest capitol.

Cel mai placut este sa vorbesti cu altcineva care joaca Mass Effect 3 si in discutia despre joc si poveste sa afli ca a luat decizii complet diferite in dialoguri, iar urmarile acestora au fost complet diferite. Mai mult, este foarte curios atunci cand un prieten spune ca n-a salvat de la moarte unul din personajele din primul titlu al seriei si se mira cand ii spui ca il ai in echipa in partea a treia. In acest fel, fiecare jucator primeste o experienta personalizata, realizand o legatura emotionala mai mare cu protagonistii si cu universul jocului.

In continuare, o buna parte din joc este petrecuta pe Citadela, unde jucatorii care vor o experienta cat mai completa vor incerca sa intre in vorba cu toata lumea. Normandy este un alt loc in care pot fi petrecute ore bune de joc, intrand in discutii cu toti membrii echipajului. Chiar daca exista o misiune critica, in care trebuie sa cream aliante, Shepard are intotdeauna timp pentru un quest secundar, iar acestea vor oferi ocazia de a ajuta la scopul final: adunarea unei armate destul de puternice pentru a elimina Reaperii. Toate acestea se aduna la o bara numita “War Assets”, care ofera informatii despre cat de multe forte sunt disponibile pentru a porni un atac direct impotriva robotilor imensi.

Quest-urile si avansarea in poveste nu sunt singurele modalitati de a imbunatati aceasta statistica. Peste tot prin Citadela, Shepard aude conversatii intre personaje, iar nevoile lor se transforma in mini-questuri. Rezolvarea acestora se face prin explorarea zonelor de lupta sau a diverselor sisteme din galaxie pentru gasirea de artefacte sau alte obiecte folositoare. Astfel se intoarce si mecanica de scanare a planetelor, atat de obositoare in Mass Effect 2, insa intr-un mod mult mai putin intruziv si in cantitati mult mai mici.

Desigur, diplomatia nu este singura optiune, cealalta jumatate de joc fiind petrecuta pe front. Aici avem de a face cu un sistem de lupta foarte asemanator cu cel din Mass Effect 2, insa de data aceasta mult mai rafinat. Sistemul de cover este mult mai bine gandit, oferind posibilitatea de a naviga mai usor in lupta, iar armele par a fi mult mai bine balansate. Oricine a jucat un titlu Gears of War stie la ce sa se astepte de la shooting-ul la persoana a treia din noul Mass Effect, insa este clar ca BioWare nu este un studio foarte experimentat in acest domeniu. Majoritatea problemelor in control apar fix din cauza acestui sistem de cover, care de multe ori nu se comporta cum ne-am fi asteptat. Fie Shepard se lipeste de peretele gresit, fie se intoarce dupa un colt cand nu trebuie, iar uneori pur si simplu sare peste, intrucat butonul de ascundere si de sarit este acelasi. Acestea sunt insa probleme minore, care apar foarte rar.

Fiind vorba despre un RPG, shooting-ul la persoana a treia nu este tot. In functie de clasa si atributele alese pentru Shepard, pot fi folosite skill-uri echivalente cu magiile din RPG-urile fantasy. In clasicul stil BioWare, exista posibilitatea de a opri lupta in orice moment pentru a schimba echipamentul si skill-urile sau pentru a da comenzi coechipierilor. Desigur, fanii seriei sunt obisnuiti cu aceste elemente, insa nou-venitii trebuie sa fie avertizati ca jocurile din seria Mass Effect nu sunt shootere obisnuite.

Sistemul de skill-uri a fost imbunatatit, oferind ramificatii la nivelurile superioare, iar armele pot fi acum modificate gratie unor componente care ofera performante mai bune. Interesant este faptul ca greutatea armelor intra in discutie, acestea influentand viteza de incarcare a unui skill dupa ce a fost folosit. Dificultatea luptelor nu este foarte mare, iar jucatorii care aleg nivelul mediu de dificultate nu vor avea niciodata probleme chiar daca poarta un intreg arsenal in spate.

Ca tot veni vorba despre dificultate, exista acum trei optiuni de joc, in functie de preferintele utilizatorului. Cei care vor o experienta regizata, pot acum sa opteze pentru dialoguri automate. Aceasta optiune va oferi o poveste lineara, care nu poate fi modificata prin alegeri personale. Un alt mod de joc ar putea sa ii bucure pe cei care nu sunt foarte mari fani ai shooterelor, intrucat luptele devin foarte usoare, iar accentul este pus pe poveste si alegeri. Evident, clasicul mod Role Playing exista in continuare pentru fanii vechi, sau cei care vor atat poveste, cat si lupte adevarate.

Daca o campanie single player de peste 20 de ore nu vi se pare de ajuns, BioWare a inclus in Mass Effect 3 si un mod de multiplayer cooperativ. Acesta ofera accesul la cinci clase de jucatori (aceleasi ca si in single), insa ofera posibilitatea de a alege si rasa personajelor. Fiecare personaj ales in multiplayer evolueaza separat, iar succesul in cele cinci scenarii disponibile adauga la contorul de “Galactic Readiness”. Cu cat este mai ridicat acest nivel de “pregatire”, cu atat va avea Shepard mai multe sanse de reusita impotriva Reaperilor. Galactic Readiness-ul poate fi castigat atat prin acest mod de joc, cat si folosind aplicatia pentru iOS numita N7 Datapad, dar si prin intermediul shooterului Mass Effect: Infiltrator.

Mass Effect 3: grafica si sunetul

Mass Effect a fost intotdeauna o serie de jocuri aratoase, avand in spate „batranul” Unreal Engine 3. Aparent motorul grafic de la Epic Games a imbatranit destul de bine, intrucat Mass Effect 3 inca arata bine. Evident, jocul a fost dezvoltat pe cea mai noua versiune de Unreal 3, si beneficiaza de toate efectele noi precum “delicioasele” light shafts. Din acelasi motiv, pot spune ca am jucat unul din cele mai bine optimizate jocuri din ultimii ani. Chiar si pe un PC modest, jocul a rulat fara probleme pe detalii maxime, chiar si cu optiuni pretentioase precum Anti-aliasing activate, in rezolutie Full HD.

Personajele arata la fel de bine precum mi le aminteam din jocurile precedente, insa parca acum se vad limitarile consolelor Xbox 360 si PlayStation 3 reflectate in versiunea de PC. Texturile sunt de multe ori afisate in rezolutii mici, iar animatiile faciale nu mai au acelasi efect pe care l-au avut in 2007 cand s-a lansat primul joc al seriei. Si cu limitarile pe care le-am amintit, trebuie sa recunosc faptul ca Mass Effect 3 arata in continuare foarte bine, chiar daca nu se mai poate lua la tranta cu cele mai recente jocuri (de exemplu Battlefield 3) in termeni de grafica. Povestea este la fel de convingatoare ca si in titlurile precedente si ofera o tranzitie mai usoara intre jocuri. Probabil ca daca noul Mass Effect ar fi fost mult superior predecesorilor sai din punct de vedere grafic, cu greu ne-am mai fi putut intoarce sa rejucam vechile titluri.

La capitolul sunet nu cred ca exista cuvinte negative despre Mass Effect 3. Coloana sonora este cea mai buna din serie de pana acum, oferind atat clasicele melodii electronice demne de universul SF al jocului, cat si melodii orchestrale care marcheaza secventele importante din poveste. Vocile sunt de asemenea de foarte mare calitate, toti actorii originali din trecut fiind prezenti si pentru finalul trilogiei. Ca de obicei, BioWare a facut o treaba excelenta in alegerea actorilor, mai ales cand luam in considerare ca fiecare rasa extraterestra vorbeste diferit, iar actorii responsabili pentru voci reusesc sa isi sincronizeze accentul.

Mass Effect 3: concluzii

Cand vine vorba de notarea finala, sfarsitul jocului nu a fost luat in considerare ca un punct pozitiv sau negativ. Scenaristii au avut libertatea creativa de a incheia jocul dupa cum au crezut de cuviinta, iar aceasta decizie nu influenteaza calitatea finala a lui Mass Effect 3. Cert este ca nu am mai fost atat de scufundat intr-un joc de la titlul precedent din serie, iar noul joc s-a ridicat la nivelul asteptarilor mele. Sunt sigur ca BioWare va continua sa ofere suport pentru Mass Effect 3 prin intermediul DLC-urilor si ca nu am vazut tot ce are acest univers de oferit. Avand in vedere lansarile de anul acesta de pana acum, cred ca jocul de fata este primul pe care l-as nominaliza pentru in premiu la “Game of the Year 2012”.

In Romania, Mass Effect 3 se gaseste la preturi incepand de la 229,99 Lei.